Ikan-Ikan

Sunday, March 6, 2011

anda sedar?


jalan-jalan 
ramai-ramai atau keseorangan 
kat pekan, shopping mall atau mana-mana jea la.
tiba-tiba, anda nampak group of youngers @ teens loitering 
social, siap bertepok tampar laki pompuan, pakaian lusuh, merokok
mungkin si penagih dadah, peminta sedekah, pelacur dll.

of course, and its normal, anda akan berkata begini:

1: " ishh, teruk nya!"
2: " ko miskin loeh"
3: " tak malu ke bercium depan-depan orang ni."

kata-kata macam nie kuar dari mulut kita 
xpom, mesti terdetik di hati @ fikiran kita untuk berkata begitu
dan inilah antaranya apa yang akan anda fikir kan..?
mybe adr yang worst than these .. 
trust me ..

p sedar x anda? dan mungkin saya..? tentang keadaan mereka?
pernah kita cuba meletakkan diri kita sebagai mereka?
memahami jiwa mereka atau penderitaan jiwa yang mereka alami?

jarang or even mesti xpernah langsung kan?
bagi aku, mungkin banyak faktor menyebabkan dowg jdik mcm yang kter lihat 
mereka xminta mereka jadi cmtue
mungkin kesusahan famili, kurang didikan, perhatian mak ayah 
buatkan mereka jadi camtu

di mata kita, mereka mungkin hina 
tapi dari pandangan ALLAH, bagaimana?
mungkin mereka lagi mulia dari kita 
mungkin lagi tinggi darjat mereka berbanding kita

alhamdullilah, 
satu lafaz syukur tidak terhingga bagi insan seperti kita 
kerana tidak dipilih ALLAH jadi seperti mereka
semua ada
pendidikan baik, makan minum cukup, pakaian elok
mak ayah sayang .. semua baik dan cukup
bila melihat mereka, seelok-eloknya mendoakan mereka
agar kembali ke jalan yang benar 
mendoakan supaya mereka diberi hidayat dariNYA 
kerana itulah seringan-ringan pertolongan yang boleh kita beri
kalau tidak mampu menyumbang wang, mahupun nasihat 
cukup sekadar mendoakan mereka.

tidak ada insan sempurna
jauh sekali manusia yang tidak pernah melakukan dosa
anda sedar ?
insyallah semoga kita terus menjadi hamba 
yang soleh dan taat kepadaNYA
amin..

3 comments:

mizzbutterfly said...

heheheh memerhati orang..smbil bermuhasabah diri... kerja yg bagus bukan...

ikan said...

yeap thts the way

aliaa farhana said...

betul 2...lumrah kn...asal kite pndg je mesty ade yg kite ckp...org pn kdg2 kate kite...sbb 2 kite ta ptt judge org twuk2...